PKP PLK otrzymały trzy oferty w przetargu na zbudowanie systemu ERTMS/ETCS (poziom 2) na linii E20 Kunowice – Terespol (z wyłączeniem Węzła Warszawskiego) oraz C-E20 Łowicz – Łuków (poziom 1). Inwestycja ma pozwolić na podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżnych i ułatwienie pracy maszynistów. Przewidywany przez zamawiającego budżet zamówienia to 1,23 mld złotych. Najtańsza oferta opiewa na kwotę 0,7 mld.
System ERTMS/ETCS pozwala na prowadzenie pociągów z prędkością większą niż 160 km/h. Jego wprowadzenie umożliwi pociągom poruszającym się po europejskich liniach kolejowych swobodne przekraczanie granic (interoperacyjność).
Kryteria wyboru wykonawcy w przetargu stanowią cena (60 proc.), termin realizacji (20 proc.) i doświadczenie pracowników (20 proc.).
Budżet zamawiającego wynosi 1,236 mld zł netto, a oferty złożyły następujące firmy (ceny netto):
1. Thales Polska – 691,1 mln zł netto
2. Bombardier Transportation (ZWUS) Polska – 967,6 mln zł netto
3. AZD Praha – 1,088 mld zł netto
GSM-R, czyli dedykowany dla kolei system bezprzewodowej łączności cyfrowej, jest jednym z dwóch kluczowych elementów Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym ERTMS. Bazując na standardzie telefonii komórkowej GSM, został udoskonalony i dostosowany do specyfiki pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchem pociągów, zapewniając wymagany poziom jakości świadczonych serwisów i bezpieczeństwa. System zapewnia m.in. łączność głosową między pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną oraz jest medium transmisyjnym dla systemu ETCS – Europejskiego Systemu Sterowania Jazdą Pociągu.
Docelowo system zostanie zabudowany na najważniejszych liniach kolejowych w kraju. PKP PLK planują, że do końca 2023 r. w system zostanie wyposażonych do 2,5 tys. km linii kolejowych. W kwietniu otwarto również oferty w przetargu na budowę systemu ERTMS/ETCS (poziom 2) na linii E30 od Podłęża około Krakowa do Rzeszowa.
Zródło: wnp.pl, Fot.: