PKP Intercity chce kupić dwusystemowe radiotelefony VHF/GSM-R

masz-lacznosci-kolejowej-gsm-r-pkp-plk

Od 2025 roku podstawowym systemem łączności na kolei będzie GSM-R. Dotychczas używane radiotelefony analogowe działające w paśmie 150 MHz będzie można wykorzystać jedynie w pracy manewrowej oraz w sieciach wyodrębnionych z systemu kolei. Wdrożenie systemu GSM-R to przełomowy projekt, który umożliwi budowę nowoczesnego i innowacyjnego systemu kolejowego w Polsce.

W marcu 2018 r. PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły umowę z Konsorcjum Nokia na realizację cyfrowej sieci łączności kolejowej w zharmonizowanym, europejskim standardzie GSM-R. Nowy system ma funkcjonować na 15 200 km najważniejszych linii kolejowych w Polsce. Sieć powinna być gotowa do 2023 roku. W porównaniu do obecnie stosowanej łączności analogowej VHF 150 MHz, GSM-R posiada wiele zalet. System cyfrowy zapewnia znacznie lepszą jakość połączeń. Brak zakłóceń pozwala na lepszą komunikację. GSM-R w przeciwieństwie do dotychczasowej łączności analogowej, nie ma charakteru rozgłoszeniowego. Oznacza to, że maszynista nie słyszy komunikacji między innymi maszynistami a dyżurnym, która może zaburzać koncentrację. Do prowadzącego pociąg dotrze jedynie ta informacja, która jest dla niego przeznaczona. Istotne jest także to, że GSM-R jest zabezpieczony przed ingerencją osób niepowołanych. Wykluczone zatem będą, wciąż występujące na polskiej sieci zatrzymania pociągów przez nadanie sygnału alarmowego Radio-Stop przez radioamatorów czy np. złodziei węgla.

W 2018 roku opracowano zasady migracji do GSM-R, które zawierają harmonogram przejścia z analogowego systemu VHF 150 MHz do cyfrowego GSM-R. Proces przechodzenia z systemu VHF 150 MHz do systemu GSM-R powinien zostać zakończony najpóźniej do końca 2024 r. Od 1 stycznia 2025 r. łączność w paśmie 150 MHz na liniach objętych sygnałem sieci GSM-R zostanie wyłączona.

O zbliżającym się wyłączeniu łączności analogowej powinni pamiętać przewoźnicy. Prowadzenie pociągu z wykorzystaniem obecnie stosowanych radiotelefonów nie będzie możliwe. Przewoźnicy muszą więc doposażyć cały tabor, który będzie poruszać się po liniach pokrytych sygnałem GSM-R w radiotelefon cyfrowy lub dwusystemowy – analogowo-cyfrowy. Obecnie możliwe jest uzyskanie dofinansowania na zakup radiotelefonów cyfrowych z Instrumentu Łącząc Europę. Więcej informacji w tym zakresie udziela Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju rozpoczęło przygotowanie programów ze środków Unii Europejskiej w nowej perspektywie finansowej zaczynającej się od 2020 r.

Dlatego też PKP Intecity zwróciło się dnia 12 sierpnia br. z prośbą o przedstawienie oferty na sprzedaż, dostawa i montaż 38 kompletów radiotelefonów pociągowych dwusystemowych kabinowych typu VHF/GSM-R.

Radiotelefony muszą mieć zastosowanie w kolejowej radiotelefonicznej sieci pociągowej oraz w innych kolejowych sieciach radiotelefonicznych pracujących we wspólnym paśmie VHF (analogowym) systemu radiołączności kolejowej oraz w systemie GSM-R (cyfrowym). Oferowane urządzenie musi posiadać bezterminowy dokument dopuszczający do eksploatacji przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego. W kabinie maszynisty musi być manipulator do radia analogowego i cyfrowego

Radiotelefon przewoźny dwusystemowy będzie zasilany z pokładowego źródła energii elektrycznej i musi umożliwiać bezprzewodowe porozumiewanie się na kanałach radiowych (zgodnie z instrukcją Ie-14 o organizacji i użytkowaniu sieci radiotelefonicznych)
– kanał częstotliwości sieci pociągowej i sieci ratunkowej,
– kanał do testowania systemu „Radio STOP”,
– kanały częstotliwości manewrowych.

Radiotelefon musi umożliwiać pracę w standardzie analogowym i cyfrowym GSM-R/VHF poprzez realizację połączeń radiotelefonicznych w ramach funkcjonującej na PKP radiotelefonicznej sieci pociągowej. Obsługiwane standardy: pasma GSM-R/EGSM 900/GSM 1800/GSM 1900/GSM faza 2/faza2+, GPRS multi-slot klasa 8; klasa 10. Oczywiście zaoferowane radiotelefony muszą spełniać wymagania interoperacyjności dotyczące systemu kolei i spełniać różne dyrektywy Parlamentu Europejskiego.

Źródło: https://platforma.eb2b.com.pl/… Fot: PKP PLK

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

radioexpo

Aktualności

Zobacz również

Pytania? Zadzwoń