Pierwsze w Polsce testy ERTMS poziomu drugiego

SAM_1660-pkp

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą testy nowoczesnego systemu wspomagającego pracę maszynisty —ERTMS poziomu drugiego. Próby prowadzone są na odcinku linii kolejowej E 30 między Legnicą a Bielawą Dolną. System, który pozwala na podniesienie poziomu bezpieczeństwa prowadzenia ruchu pociągów, docelowo zostanie zainstalowany na najważniejszych liniach kolejowych w Polsce i Europie.

”11 czerwca lokomotywa testowa wyposażona w specjalne urządzenia pokładowe, po pozytywnej weryfikacji oraz odbiorze przez komisarza PKP Intercity S.A., została podstawiona na odcinek kontrolny” – informuje Ryszard Biernat, kierownik kontraktu w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A. ”Testy zgodnie z planowanymi zamknięciami torowymi rozpoczęły się od stacji Okmiany i szlaku Okmiany – Bolesławiec i są prowadzone na zamkniętych dla ruchu odcinkach linii między Okmianami a Zebrzydową” – dodaje.

ERTMS (ang. European Rail Traffic Managment System) drugiego poziomu to system bezpiecznego sterowania ruchem kolejowym, który ma ujednolicić kolej na terenie państw unijnych. Składa się z podsystemu ETCS, czyli Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem, który pozwala na przekazywanie sygnałów z semaforów bezpośrednio do kabiny maszynisty i ciągłą kontrolę pracy prowadzącego pojazd. Druga część ERTMS to cyfrowy system kolejowej komunikacji GSM-R, który, wykorzystując standard systemu GSM, używany jest zarówno do komunikacji głosowej dla pracowników kolei (dyżurnych ruchu, dyspozytorów, maszynistów, pracowników obsługi technicznej), jak i transmisji danych np. z semaforów do lokomotyw. Pozwala również na transmisję komunikatów tekstowych.

System ERTMS istotnie wpływa na podwyższenie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu pociągów. Jego wykorzystanie jest niezbędne do podnoszenia prędkości pociągów, bowiem maszynista, który prowadzi pociąg z prędkością przekraczającą 160 km/h ma ograniczoną możliwość bezbłędnego dostrzeżenia wszystkich sygnałów i ostrzeżeń znajdujących się przy torze. Zadanie to przejmują urządzenia ETCS i GSM-R, dzięki którym maszynista całą sytuację ruchową na linii kolejowej może śledzić na monitorze w kabinie lokomotywy. Ponadto, otrzyma od systemu wiele istotnych informacji, m.in. o maksymalnej dopuszczalnej prędkości na danym odcinku czy o zajętości toru przez inne składy. Co ważne, w przypadku stwierdzenia odstępstw od założeń ruchowych (np. przekroczenia maksymalnej prędkości) system będzie mógł sam reagować i dostosować jazdę pociągu do panujących warunków.

Źródło: plk-sa.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

radioexpo

Aktualności

Zobacz również

Pytania? Zadzwoń