Filtry GSM-R od 1 lipca obowiązkowe w szwedzkich kolejach

Tory kolejowe w Szwecji

Trafikverket, rządowa agencja monitorująca ruch drogowy, kolejowy, lotniczy i morski na obszarze Szwecji, ogłosiła niedawno, że wszystkie lokomotywy, zespoły trakcyjne i wagony sterownicze poruszające się po tamtejszych torach muszą do 1 lipca br. zostać wyposażone w filtry pasmowoprzepustowe GSM-R. Ma to zapobiec interferencjom pochodzącym od nadajników publicznych sieci komórkowych 4G.

Powodem wprowadzenia takiego wymogu jest wchodzące w życie 1 lipca br. zarządzenie szwedzkiego Urzędu Poczty i Telekomunikacji (PTS) z 2011 roku, pozwalające operatorom telefonii komórkowej na zwiększenie mocy swoich stacji bazowych w celu zapewnienia szerszego zasięgu sieci 4G.

Gdy na początku tego stulecia w Szwecji wprowadzano sieci GSM-R, PTS zdecydował o przydzieleniu im częstotliwości sąsiadujących z zakresem przeznaczonym dla publicznych sieci komórkowych UMTS. To oznaczało, że zwiększenie mocy nadawczej w tych ostatnich mogło skutkować zakłóceniami pracy systemów GSM-R. Aby temu przeciwdziałać, 2009 roku urząd wydał kolejne zarządzenie sugerujące sugerujące wprowadzenie pasma ochronnego pomiędzy zakresami częstotliwości w których pracują systemy GSM-R i UMTS.

Trafikverket utrzymuje, że ryzyko interferencji można byłoby zminimalizować, zwiększając pokrycie zasięgiem GSM-R poprzez budowę nowych stacji bazowych i modernizowanie istniejących, a także wyposażanie ich w odpowiednie filtry lub usprawnione moduły radiowe.

Szwedzkie Stowarzyszenie Operatorów Kolejowych (BTO) twierdzi, że przystosowanie wszystkich 1700 pociągów w łącznie 3000 filtrów jest niemożliwe do wykonania na czas. Choć bowiem sama regulacja Trafikverket była znana w 2011 roku, dopiero w połowie lutego tego roku pojawiły się bardziej szczegółowe wymogi. Dodatkowym utrudnieniem jest niejasna sytuacja pomiędzy przepisami unijnymi a szwedzkimi, która powoduje, że korzystanie z filtrów przez 1 lipcem br. jest niedozwolone. BTO apeluje więc o bardziej rozsądny harmonogram instalacji i o sfinansowanie jej ze środków budżetu państwa. Sumaryczne koszty szacowane są na 150–300 mln koron szwedzkich.

Źródło i fot.: www.railjournal.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

radioexpo

Aktualności

Zobacz również

Pytania? Zadzwoń