Szybka Kolej Miejska w Trójmieście przejdzie na cyfrową łączność

skm-trojmiasto

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście ogłosiła przetarg na dostawę, instalację i uruchomienie „Radiowego Systemu Cyfrowego” na linii kolejowej nr 250 (linia SKM Trójmiasto) oraz na Posterunku Rewizji Technicznej Wejherowo. Z systemu będzie korzystać Straż Ochrony Kolei SKM. W ramach inwestycji zostanie zrealizowana dostawa, rozmieszczenie i instalacja urządzeń – wraz z oprogramowaniem i uruchomieniem – dla potrzeb Radiowego Systemu Cyfrowego oraz rozruch technologiczny i szkolenia z obsługi Systemu na poszczególnych stanowiskach.

Jak tłumaczy rzecznik SKM Trójmiasto Marcin Głuszek – od początku istnienia SOK SKM korzysta z radiołączności na osobnym paśmie radiowym (a także z telefonii komórkowej). Obecnie system radiołączności Straży jest analogowy, co ogranicza możliwości komunikacji do korespondencji radiowej – głosowej.

Przedmiot zamówienia obejmuje sprzęt komputerowy i serwery wraz z niezbędnym oprogramowaniem systemowym, bazodanowym, z uwzględnieniem licencji serwerowych i licencji na użytkowanie w ramach Radiowego Systemu Cyfrowego oraz radiotelefony noszone
w technologii cyfrowej (17 sztuk) i dwa radiotelefony przewoźne/bazowe w technologii cyfrowej zaaprobowane przez Zamawiającego. System ma się składać z sieci radioprzemienników (nie podano ilości) rozmieszczonych wzdłuż trasy przebiegu składów i połączony wewnętrzną siecią LAN, lub w przypadku niemożności takiego rozwiązania przy wykorzystaniu usługi internetowej.

– Z upływem lat rozwój technologii spowodował duże zagęszczenie różnych sygnałów radiowych wzdłuż linii 250. Do tego właściwości radiołączności analogowej powodują, iż prowadzona korespondencja jest dla wszystkich jednakowa, tylko jeden z wielu użytkowników sieci może nadawać jednocześnie, a wszystkie inne urządzenia “muszą słuchać” – każdy kolejny jednoczesny sygnał nadawany jest “w próżnię” – opisuje rzecznik.

Co gorsza, rozwój wszelkiego rodzaju infrastruktury wzdłuż linii spowodował, iż zmniejszył się skuteczny (słyszalny bez zakłóceń) zasięg pracy radiotelefonów. Same urządzenia zresztą też mają lata świetności za sobą – nie są już nawet produkowane. – Istnieją również miejsca w których sygnał przestał być słyszalny dla naszych radiotelefonów. Mając na uwadze wiek urządzeń, należało już podjąć decyzję o rewitalizacji dotychczasowego systemu, lub budowy nowego, skuteczniejszego, dającego nowe możliwości – mówi Głuszek.

Przewoźnik zdecydował się na to drugie rozwiązanie. – Chcemy niejako ożywić radiołączność SOK SKM, dać jej nowe możliwości. Opisane w przetargu właściwości nowego systemu pozwolą na skuteczniejsze prowadzenie korespondencji – zapowiada rzecznik PKP SKM Trójmiasto. Najistotniejsze możliwości nowego systemu mają objąć: możliwość prowadzenia korespondencji tylko z wybranym urządzeniem (oraz jak dotąd – ze wszystkimi), możliwość nadawania krótkich informacji tekstowych, czy możliwość pozycjonowania na mapie użytkownika radiotelefonu. – Nowy system będzie miał wiele innych, dodatkowych możliwości, które w sumie umożliwią nowoczesne i skuteczniejsze kierowanie pracą podległych patroli – podsumowuje rzecznik.

Termin realizacji przedmiotu zamówienia jest krótki – wynosi 60 dni od daty podpisania umowy. Oferty należy składać do 13 stycznia. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy będzie cena.

Źródło:https://www.skm.pkp.pl/o-nas/ogloszenia-o-przetargach/, rynek-kolejowy.pl ; Fot.: SKM Trójmiasto

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

radioexpo

Aktualności

Zobacz również

Pytania? Zadzwoń