W dniach 8 – 9 czerwca 2021 r. w Centrum Naukowo Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej Państwowego Instytutu Badawczego w Józefowie – odbyło się pierwsze spotkanie zespołu zadaniowego Komendanta Głównego PSP, powołanego do opracowania „Koncepcji migracji na cyfrową łączność radiową DMR w PSP oraz nowych wymagań techniczno – funkcjonalnych na radiowy system alarmowania OSP„.
W spotkaniu udział wzięli zaproszeni goście: przedstawiciel Departamentu Teleinformatyki – reprezentujący MSWIA, przedstawiciele Policji, Straży Granicznej oraz Lasów Państwowych.
W trakcie spotkania przedstawiciel Biura ds. Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej KG PSP przedstawił informacje w zakresie planowanej realizacji projektu ,,Rozbudowa systemu ostrzegania i alarmowania” w ramach Krajowego Planu Odbudowy, natomiast st. bryg. Paweł Sekulski omówił założenia i wnioski z budowy cyfrowo-analogowego systemu selektywnego alarmowania jednostek OSP woj. mazowieckiego (etap pilotażowy w KP PSP w Sierpcu).
Prelegenci w swoich wystąpieniach poruszyli sprawy zalet/wad oraz problemów technicznych związanych z migracją z analogowych systemów łączności radiowej do otwartego standardu cyfrowej łączności radiowej DMR (ang. Digital Mobile Radio). Obecnie prace zespołu będą nakierowane na przeprowadzenie analizy ilościowej i jakościowej urządzeń posiadanych przez jednostki PSP i OSP umożliwiającej uruchomienie cyfrowej sieci DMR oraz aktualnie używanych systemów alarmowania jednostek OSP.
Warto nadmienić, iż Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej nadbryg. Andrzej Bartkowiak, Decyzją Nr 26 z 12 maja 2021 r. powołał zespół zadaniowy do opracowania „Koncepcji migracji na cyfrową łączność radiową DMR w Państwowej Straży Pożarnej oraz nowych wymagań techniczno-funkcjonalnych na radiowy system alarmowania OSP”.
Głównym zadaniem Zespołu jest określenie możliwości migracji obecnie wykorzystywanych analogowych systemów łączności Państwowej Straży Pożarnej do standardu DMR oraz przedstawienie nowych wymagań techniczno-funkcjonalnych na radiowy system alarmowania Ochotniczych Straży Pożarnych i jego wykorzystania do ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach.
W skład zespołu weszli przedstawiciele jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej tj. komendy głównej PSP, komend wojewódzkich i powiatowych PSP oraz szkół PSP.
Ciekawą lekturę stanowi „Instrukcja w sprawie organizacji łączności radiowej” opublikowana w kwietniu 2019 roku przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej. Dokument ten określa zasady stosowania środków łączności radiowej, organizację, prowadzenie dokumentacji, realizację szkoleń oraz sposób prowadzenia korespondencji radiowej w jednostkach ochrony przeciwpożarowej. Dokument zawiera zasady budowy sieci radiowych w standardzie TETRA/DMR oraz normy i wymagania techniczne.
Źródło: Biuro Informatyki i Łączności KG PSP