Port lotniczy Rostock-Laage był początkowo lotniskiem wojskowym, jednak od 1993 roku stał się największym lotniskiem dla transportu pasażerskiego w kraju związkowym Meklemburgia-Pomorze Przednie w północnych Niemczech i ważnym regionalnym hubem dla frachtu lotniczego.
Dzięki strategicznemu położeniu w północnych Niemczech oraz przepustowości 1 miliona pasażerów na rok – lotnisko w Rostoku obsługuje zarówno turystów, jak i osoby podróżujące służbowo, odwiedzających region rekreacyjny Morza Bałtyckiego Meklemburgia-Pomorze Przednie.
Lotnisko obsłużyło ponad 250 tys. pasażerów poprzez ponad 14,3 tys. lotów w 2016 roku. Oprócz usług pasażerskich lotnisko w Rostoku jest także ważnym regionalnym hubem dla dystrybucji ładunków. Lotnisko posiada pozwolenie na obsługę lotów 24 godziny na dobę, co pozwala samolotom transportowym, aż do Boeinga 747, na startowanie i lądowanie przez całą dobę i przy każdej pogodzie.
Lipiec 2017 roku był rekordowym miesiącem, w którym 54 533 pasażerów odleciało z lotniska. W celu zapewnienia wykonywania operacji – system łączności o znaczeniu krytycznym powinien poradzić sobie z dalszym rozwojem i ekspansją. Operator lotniska Flughafen GmbH zastąpił ostatnio analogowy system łączności radiowej – używany w zarządzaniu pasażerami i do sterowania samolotem na płycie postojowej – na rzecz najnowocześniejszego cyfrowego systemu Kenwood DMR.
Dwie grupy rozmowne do zarządzania pasażerami i samolotami
Bernd Lepschinski odpowiedzialny za IT i systemy na lotnisku mówi, iż system łączności i noszone radiotelefony DMRKenwood TK-D340 są skonfigurowane, aby zapewnić dwie grupy rozmowne w normalnych warunkach pracy. Pierwsza grupa jest przydzielana dla służb lotniskowych – włączając w to odprawę, wejście na pokład i wszystkie aspekty zarządzania pasażerami, podczas gdy druga grupa przeznaczona jest dla serwisu obsługi naziemnej – w tym uzupełnianie paliwa, zaopatrzenie w świeżą wodę oraz catering i czyszczenie samolotów – wszystkiego co jest potrzebne do skutecznego przygotowania samolotu.
Osiem radiotelefonów jest skonfigurowanych w sposób umożliwiający monitoring obydwu grup rozmownych. Pozwala to odpowiednim użytkownikom na monitorowanie korespondencji i jeśli to wymagane uczestniczenie w niej. „Podczas normalnej pracy dwie grupy rozmowne są koordynowane przez dyspozytora wyposażonego w stację bazową” – wyjaśnia Bernd Lepschinski.
Dealerzy regionalni dostarczają praktyczną i fachową wiedzę w całych Niemczech. JVCKENWOOD Deutschland GmbH ma siedzibę w regionie Rhein-Main – blisko Frankfurtu – gdzie utrzymuje ścisłą współpracę ze swoją siecią dystrybutorów i partnerów eksperckich, którzy obsługują użytkowników końcowych i klientów w całych Niemczech.
Frank Seibert – dyrektor zarządzający w Mobilfunkcenter Rostock – był regionalnym partnerem firmy JVCKENWOOD w tym ważnym projekcie. Zaprojektował on, zainstalował i uruchomił system radiowy w oparciu o sprzęt i urządzenia Kenwood DMR.
Poza szczegółowymi specyfikacjami technicznymi, instalacją i uruchomieniem systemu – firma Mobilfunkcenter Rostock poinformowała również pracowników lotniska jak wdrożyć i przeprogramować radiotelefony DMR, aby zapewnić ciągłą dostępność systemu 24/7.
DMR Tier II Digital Conventional
Seria radiotelefonów DMR firmy Kenwood – w tym noszonych, przewoźnych oraz repeaterów – jest w pełni zgodna ze standardem ETSI TS 102 361 dotyczącym radiotelefonów pracujących w trybie konwencjonalnym cyfrowym DMR Tier II.
Standard obejmuje konwencjonalne i przemiennikowe zastosowanie efektywnej pod względem widma, dwuszczelinowej 12,5 kHZ techniki TDMA (ang. Time Division Multiple Access – pol. wielodostęp z podziałem czasowym) – opisanej w protokole DMR.
TDMA umożliwia obydwu grupom rozmownym na prowadzenie korespondencji na pojedynczym kanale 12,5 kHz. Wśród innych korzyści – nowy, lotniskowy system łączności Kenwood DMR ma również znaczenie większy zasięg radiowy (w porównaniu do systemu analogowego).
Dobra wytrzymałość i jakość dźwięku
Trudne warunki pracy w porcie lotniczym mogą stanowić prawdziwe wyzwanie dla używanego sprzętu co powoduje, że urządzenia radiowe muszą być wytrzymałe, niezawodne i odporne na wszelkie warunki pogodowe. Wykorzystane przenośne radiotelefony Kenwood TK-D340 spełniają wymagania standardu MIL-STD C/D/E/F oraz G, a także mają stopień ochrony przed pyłem i wodą IP54/55.
„Biorąc pod uwagę poziomy hałasu otoczenia w budynku terminalu i na płycie lotniska, jakość dźwięku radiotelefonów jest naprawdę doskonała; skuteczność technologii redukcji hałasu Kenwood DMR jest bardzo doceniana o poważana przez klienta” – wyjaśnia Frank Seibert, dodając: „System jest również łatwo skalowalny pod względem liczby użytkowników radiowych oraz dodatkowych funkcjonalności”.
Źródło i fot: kenwoodcommunications.co.uk
O firmieElektrit Sp. z o.o.
Firma Elektrit Sp. z o.o. jest autoryzowanym dystrybutorem Kenwood Corporation na rynku polskim. Główną dziedziną działalności firmy jest bezprzewodowa łączność radiowa. Firma buduje zarówno konwencjonalne sieci dyspozytorskie jak i trankingowe. W ofercie firmy jest szeroki asortyment radiotelefonów Kenwood jak również dostępne na rynku akcesoria do radiotelefonów przenośnych, przewoźnych i bazowych.