Implementacja każdej sieci radiowej wymaga weryfikacji i pomiaru jej zasięgów. Nie inaczej jest w przypadku wdrażania systemu GSM-R dla polskiego kolejnictwa. Firma Rohde&Schwarz wygrała przetarg na dostawę systemu do pomiaru pokrycia radiowego wzdłuż szlaku kolejowego dla standardów 150 MHz i GSM-R, który został rozstrzygnięty dzisiaj przez Instytut Kolejnictwa. System będzie służył m.in. do analizowania parametrów zasięgu i jakości połączeń audio sieci GSM-R. W skład systemu wejdzie skaner sieci radiowej do pomiaru pokrycia fali ciągłej (CW), enkoder, terminale testowe GSM-R, moduł GPS z aktywną anteną. Wartość projektu to 349 550 złotych.
System będzie służył też do pomiaru pokrycia radiowego w paśmie analogowych 150 MHz. Analiza parametrów i funkcjonalności cyfrowej sieci GSM-R obejmuje monitorowanie wyboru komórki, przełączania komórek, czasu odpowiedzi systemu czy zestawiania połączeń oraz jakość samych połączeń. System musi być zgodny z europejską normą EIRENE (European Integrated Railway Radio Enhanced Network).
System pomiarowy musi być w pełni mobilny i zainstalowany w stojaku Rack 19" oraz uruchomiony w siedzibie Instytutu Kolejnictwa. Skaner radiowy musi być w stanie dokonać równoczesnego pomiaru na wszystkich 19 kanałach systemu GSM-R. Wymagany zakres radiowy obejmuje pasmo 80 Mhz do 6 GHz a obsługiwane system to: GSM-R, GSM 900, EGSM 900, GSM 1800, transmisja danych GPRS klasy 10.
Oprogramowanie sterujące musi posiadać moduł do automatycznej analizy i podpowiedzi rozwiązania problemów technicznych (Network Problem Analysis) w sieci GSM z możliwością rozbudowy o moduł do sieci TETRA. Możliwy musi być pomiar pojazdu szynowego do prędkości 220 km/h.
Źródło: ikolej.pl, własne