Select language:EnglishPolski

Partnerzy serwisu

MotoTRBO - cyfrowy system łączności radiowej 

Icom Polska-radiokomunikacja profesjonalna

http://hytera.com/

Odwiedź stronę oficjalnego dystrybutora w Polsce - ELEKTRIT

DGT Sp. z o.o.

Excera

Partnerstwo z Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Facebook

Współpracujemy z

Wyszukiwarka

Zapytaj naszego eksperta

Potrzebujesz niezawodnej łączności radiowej ale nie wiesz jaki system będzie najbardziej odpowiedni dla Twojej firmy lub organizacji?

Zapytaj naszego eksperta.

Udzielimy Ci porady, doradzimy rozwiązanie które będzie pasować do Twoich wymagań i budżetu.

 

Napisz lub zadzwoń do naszego eksperta:

tel. 602 72 32 62

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

PKP Intercity chce kupić dwusystemowe radiotelefony VHF/GSM-R

 

Od 2025 roku podstawowym systemem łączności na kolei będzie GSM-R. Dotychczas używane radiotelefony analogowe działające w paśmie 150 MHz będzie można wykorzystać jedynie w pracy manewrowej oraz w sieciach wyodrębnionych z systemu kolei. Wdrożenie systemu GSM-R to przełomowy projekt, który umożliwi budowę nowoczesnego i innowacyjnego systemu kolejowego w Polsce.

 

 masz-lacznosci-kolejowej-gsm-r-pkp-plk

 

W marcu 2018 r. PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły umowę z Konsorcjum Nokia na realizację cyfrowej sieci łączności kolejowej w zharmonizowanym, europejskim standardzie GSM-R. Nowy system ma funkcjonować na 15 200 km najważniejszych linii kolejowych w Polsce. Sieć powinna być gotowa do 2023 roku. W porównaniu do obecnie stosowanej łączności analogowej VHF 150 MHz, GSM-R posiada wiele zalet. System cyfrowy zapewnia znacznie lepszą jakość połączeń. Brak zakłóceń pozwala na lepszą komunikację. GSM-R w przeciwieństwie do dotychczasowej łączności analogowej, nie ma charakteru rozgłoszeniowego. Oznacza to, że maszynista nie słyszy komunikacji między innymi maszynistami a dyżurnym, która może zaburzać koncentrację. Do prowadzącego pociąg dotrze jedynie ta informacja, która jest dla niego przeznaczona. Istotne jest także to, że GSM-R jest zabezpieczony przed ingerencją osób niepowołanych. Wykluczone zatem będą, wciąż występujące na polskiej sieci zatrzymania pociągów przez nadanie sygnału alarmowego Radio-Stop przez radioamatorów czy np. złodziei węgla.

 

W 2018 roku opracowano zasady migracji do GSM-R, które zawierają harmonogram przejścia z analogowego systemu VHF 150 MHz do cyfrowego GSM-R. Proces przechodzenia z systemu VHF 150 MHz do systemu GSM-R powinien zostać zakończony najpóźniej do końca 2024 r. Od 1 stycznia 2025 r. łączność w paśmie 150 MHz na liniach objętych sygnałem sieci GSM-R zostanie wyłączona.

 

O zbliżającym się wyłączeniu łączności analogowej powinni pamiętać przewoźnicy. Prowadzenie pociągu z wykorzystaniem obecnie stosowanych radiotelefonów nie będzie możliwe. Przewoźnicy muszą więc doposażyć cały tabor, który będzie poruszać się po liniach pokrytych sygnałem GSM-R w radiotelefon cyfrowy lub dwusystemowy – analogowo-cyfrowy. Obecnie możliwe jest uzyskanie dofinansowania na zakup radiotelefonów cyfrowych z Instrumentu Łącząc Europę. Więcej informacji w tym zakresie udziela Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju rozpoczęło przygotowanie programów ze środków Unii Europejskiej w nowej perspektywie finansowej zaczynającej się od 2020 r.

 

Dlatego też PKP Intecity zwróciło się dnia 12 sierpnia br. z prośbą o przedstawienie oferty na sprzedaż, dostawa i montaż 38 kompletów radiotelefonów pociągowych dwusystemowych kabinowych typu VHF/GSM-R.

 

Radiotelefony muszą mieć zastosowanie w kolejowej radiotelefonicznej sieci pociągowej oraz w innych kolejowych sieciach radiotelefonicznych pracujących we wspólnym paśmie VHF (analogowym) systemu radiołączności kolejowej oraz w systemie GSM-R (cyfrowym). Oferowane urządzenie musi posiadać bezterminowy dokument dopuszczający do eksploatacji przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego. W kabinie maszynisty musi być manipulator do radia analogowego i cyfrowego

 

Radiotelefon przewoźny dwusystemowy będzie zasilany z pokładowego źródła energii elektrycznej i musi umożliwiać bezprzewodowe porozumiewanie się na kanałach radiowych (zgodnie z instrukcją Ie-14 o organizacji i użytkowaniu sieci radiotelefonicznych)
- kanał częstotliwości sieci pociągowej i sieci ratunkowej,
- kanał do testowania systemu „Radio STOP”,
- kanały częstotliwości manewrowych.

 

Radiotelefon musi umożliwiać pracę w standardzie analogowym i cyfrowym GSM-R/VHF poprzez realizację połączeń radiotelefonicznych w ramach funkcjonującej na PKP radiotelefonicznej sieci pociągowej. Obsługiwane standardy: pasma GSM-R/EGSM 900/GSM 1800/GSM 1900/GSM faza 2/faza2+, GPRS multi-slot klasa 8; klasa 10. Oczywiście zaoferowane radiotelefony muszą spełniać wymagania interoperacyjności dotyczące systemu kolei i spełniać różne dyrektywy Parlamentu Europejskiego.

 

Źródło: https://platforma.eb2b.com.pl/...  Fot: PKP PLK