Select language:EnglishPolski

Partnerzy serwisu

MotoTRBO - cyfrowy system łączności radiowej 

Icom Polska-radiokomunikacja profesjonalna

http://hytera.com/

Odwiedź stronę oficjalnego dystrybutora w Polsce - ELEKTRIT

DGT Sp. z o.o.

Harris Corporation

Funkwer

Vertex Standard

Partnerstwo z Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Facebook

Współpracujemy z

Wyszukiwarka

Zapytaj naszego eksperta

Potrzebujesz niezawodnej łączności radiowej ale nie wiesz jaki system będzie najbardziej odpowiedni dla Twojej firmy lub organizacji?

Zapytaj naszego eksperta.

Udzielimy Ci porady, doradzimy rozwiązanie które będzie pasować do Twoich wymagań i budżetu.

 

Napisz lub zadzwoń do naszego eksperta:

tel. 602 72 32 62

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Łączność radiowa w brytyjskim ochotniczym pogotowiu ratunkowym

 

Częstym widokiem na brytyjskich imprezach masowych, takich jak kwietniowy Maraton Londyński, są ratownicy i pojazdy ochotniczego pogotowia St John Ambulance. Oprócz ratowników–wolontariuszy pracują w nim także zawodowi lekarze i pielęgniarki. Richard Lambley, redaktor magazynu Land Mobile, złożył wizytę w mobilnym stanowisku dowodzenia tej organizacji i zapoznał się z organizacją jej pracy oraz środkami komunikacji, jakie stosuje.

 

St John Ambulance

 

Na tegorocznym Maratonie Londyńskim oprócz zawodowego pogotowia (London Ambulance Service) pracowało 1200 wolontariuszy St John Ambulance, którzy obsadzali 45 karetek i 52 punkty udzielania pierwszej pomocy. Ponadto trasę maratonu patrolowało 36 „rowerowych ratowników”, a na mecie usytuowano trzy punkty medyczne podobne do wojskowych szpitali polowych. Koordynacją wszystkich działań zajmował się regionalny zespół komunikacyjny St John Ambulance, dysponujący własnym wozem łączności i dowodzenia, który kiedyś należał do London Ambulance Service. Jak wyjaśnił szef zespołu, Chris Philips, zwykle działania podczas największych imprez są kierowane z głównej dyspozytorni pogotowia w Londynie, lecz wspomniany wóz zawsze jest w gotowości do wyjazdu w teren. Jego wyposażenie dorównuje stacjonarnej dyspozytorni, może poza mniejszymi monitorami, na których za pomocą kolorów wyświetlane są statusy poszczególnych karetek. Zielony oznacza, że karetka jest dostępna, czerwony — załoga obsługuje pacjenta. Naraz można zarządzać 40–50 karetkami.

 

W klimatyzowanym wnętrzu wozu łączności i dowodzenia oprócz komputerów, monitorów i telefonu znajdują się dwa ripitery firmy Icom, z których korzysta się podczas mniejszych wydarzeń. Pracują one w pasmach VHF i UHF na tzw. częstotliwościach UK General. Jest to w sumie 15 kanałów simpleksowych, na których można nadawać w całej Wielkiej Brytanii z mocą do 5 W, po wykupieniu trzyletniej licencji kosztującej 60 funtów. Pogotowie dysponuje też własnymi częstotliwościami. Anteny ripiterów są zamontowane na teleskopowym maszcie z tyłu pojazdu. Drugi maszt wynosi w górę kamerę CCTV, dzięki której załoga wozu ma lepszy ogląd sytuacji dookoła. Brakuje natomiast sprzętu do łączności w sieci TETRA Airwave — jego koszt jest zaporowy dla ochotniczej organizacji takiej jak St John Ambulance. Istnieje jednak możliwość wypożyczenia radiotelefonów Airwave od London Ambulance Service na potrzeby wykonywania wspólnych zadań.

 

Pojazd ma na wyposażeniu także kilka radiotelefonów VHF i UHF. Używane pasmo i kanały zależą od rodzaju obsługiwanego wydarzenia. Jeśli nie jest ono duże, wykorzystywane są kanały UK General, natomiast w wypadku wielkich imprez pogotowie korzysta ze swoich ripiterów rozlokowanych na obszarze Londynu. Szkieletem łączności organizacji jest centralny system komputerowy DIPS (Duty and Information Planning System). To właśnie z nim jest połączony cały sprzęt wewnątrz wozu dowodzenia. System umożliwia logowanie się poprzez Internet, z poziomu przeglądarkowego interfejsu. Szerokopasmowa łączność jest realizowana przez terminal satelitarny lub router 3G.

 

Obecnie łączność radiotelefoniczna St John Ambulance jest w całości analogowa — w karetkach używa się radiotelefonów przewoźnych IC-F1010 i różnych radiotelefonów ręcznych firmy Icom, lecz zaczynają się tam pojawiać modele dPMR IC-F3062, na razie pracujące w trybie analogowej dla zachowania kompatybilności. Chris Philips planuje też wdrożenie pozycjonowania GPS, lecz na razie ograniczeniem jest budżet.

 

Źródło: Land Mobile 07/2014