Select language:EnglishPolski

Partnerzy serwisu

MotoTRBO - cyfrowy system łączności radiowej 

Icom Polska-radiokomunikacja profesjonalna

http://hytera.com/

Odwiedź stronę oficjalnego dystrybutora w Polsce - ELEKTRIT

DGT Sp. z o.o.

Funktel International

Vertex Standard

Partnerstwo z Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Facebook

Współpracujemy z

Wyszukiwarka

Zapytaj naszego eksperta

Potrzebujesz niezawodnej łączności radiowej ale nie wiesz jaki system będzie najbardziej odpowiedni dla Twojej firmy lub organizacji?

Zapytaj naszego eksperta.

Udzielimy Ci porady, doradzimy rozwiązanie które będzie pasować do Twoich wymagań i budżetu.

 

Napisz lub zadzwoń do naszego eksperta:

tel. 602 72 32 62

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Dystrybucja sygnału radiowego w tunelach

 

Tunele drogowe, kolejowe, metra — w niemal każdym potrzebna jest łączność radiowa, z komórkową włącznie. Naziemne stacje bazowe nie są w stanie zapewnić tam wystarczającego pokrycia sygnałem, więc stosuje się różnego rodzaju systemy antenowe, wzmacniacze sygnału i kable promieniujące (zwane też cieknącymi).  W wywiadzie dla magazynu „Land Mobile” Vincent Seguy, szef działu inżynierii sieci radiowych w firmie Airbus Defence and Space, przedstawił, jak w praktyce wygląda zapewnianie zasięgu sieci radiowych w tunelach.

 

Tunel Hindhead w Anglii

 

Seguy dla uproszczenia dzieli podziemne konstrukcje na krótkie i długie oraz liniowe i zakrzywione. W krótkich (100–500 m) dla uzyskania efektywnej łączności wystarczą ripitery i anteny. Dla przykładu w każdym z licznych tuneli Bulwaru Peryferyjnego Paryża (podziemne odcinki o długości 200–500 m stanowią 40% jego długości) zastosowano szerokopasmowy wzmacniacz zasięgu, retransmitujący sygnał z zewnętrznej sieci i antenę Yagi-Uda.

 

Jednakże oprócz samego pokrycia sygnałem, istotna jest też kwestia pojemności systemu, dlatego w dłuższych tunelach często potrzebne są również stacje bazowe. Dla systemu TETRA Airbus Defence and Space stosuje stacje TB3 lub ich miniaturowe lecz mniej pojemne wersje TB3p. Elementy promieniujące wybiera się w zależności od przeznaczenia tunelu. Jeśli na przykład mają w nim jeździć pociągi posiadające na dachu anteny o polaryzacji pionowej, użycie kabli promieniujących, emitujących fale spolaryzowane poziomo, może nie być optymalnym rozwiązaniem. Czasem zachodzi konieczność wykorzystania już istniejącego w tunelu systemu DAS (rozproszonego systemu antenowego). Wtedy, jak mówi Seguy, instalując wzmacniacze trzeba zadbać o zapobieżenie intermodulacjom poszczególnych sygnałów.

 

Same anteny nie zawsze wystarczą — w rozbudowanych sieciach metra nie można się obejść bez kabli promieniujących. Dla przykładu to w Londynie, posiadające 11 linii z tunelami o łącznej długości 402 km wymagało położenia ponad 700 km takich kabli, razem z siecią stacji bazowych i ripiterów połączonych światłowodami. Cała instalacja, którą zbudowała firma Motorola Solutions, stanowi jednolity system łączności TETRA, który obsługuje 218 konsol dyspozytorskich oraz 1400 przewoźnych i 7 tys. przenośnych radiotelefonów. Zapewnia też sygnalizację kabinową oraz system alarmowania dla motorniczych i pasażerów. Całość jest połączona z naziemnym systemem TETRA używanym przez policję, straż pożarną, pogotowie i inne służby.

 

Źródło: Land Mobile 07/2014, Fot.: flickr.com / Highways Agency (na licencji CC BY-SA 2.0)