Select language:EnglishPolski

Partnerzy serwisu

MotoTRBO - cyfrowy system łączności radiowej 

Icom Polska-radiokomunikacja profesjonalna

http://hytera.com/

Odwiedź stronę oficjalnego dystrybutora w Polsce - ELEKTRIT

DGT Sp. z o.o.

Harris Corporation

Funkwer

Vertex Standard

Partnerstwo z Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Facebook

Współpracujemy z

Wyszukiwarka

Zapytaj naszego eksperta

Potrzebujesz niezawodnej łączności radiowej ale nie wiesz jaki system będzie najbardziej odpowiedni dla Twojej firmy lub organizacji?

Zapytaj naszego eksperta.

Udzielimy Ci porady, doradzimy rozwiązanie które będzie pasować do Twoich wymagań i budżetu.

 

Napisz lub zadzwoń do naszego eksperta:

tel. 602 72 32 62

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

GSM-R rozpędza się na polskich torach

 

Polskie koleje na poważnie wzięły się do wdrażania systemu GSM-R, który stanowi część składową Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ERTMS). Głównym celem tego systemu jest zapewnienie interoperacyjności transportu kolejowego, czyli możliwości poruszania się pociągów w różnych krajach bez konieczności wymiany lokomotywy czy też obsady maszynistów. GSM-R stanowiący element składowy ERTMS jest odmianą popularnego systemu telefonii komórkowej GSM przeznaczonego dla kolei. Za pomocą tego systemu realizuje się zarówno połączenia głosowe jak i transmituje dane dla systemów sygnalizacji kabinowej jak i automatyzacji prowadzenia pociągu.

 

 slup-stacja-bazowa-gsm-fot-europoles

 

Pod koniec ubiegłego roku PKP PLK zawarło umowę z konsorcjum firm Bombardier Transportation (ZWUS) Polska, Thales Polska oraz Nokia Siemens Networks na wdrożenie systemu zarządzania ruchem kolejowym na odcinku kolejowym Warszawa - Gdynia (linia E 65/C-E 65). Zgodnie z umową wykonawca ma 28 miesięcy na realizację kontraktu od momentu jego podpisania. Montaż systemu ERTMS jest podstawowym warunkiem wprowadzenia na wybranych odcinkach linii kolejowej z Warszawy do Gdyni prędkości powyżej 160 km/h pociągów pasażerskich. Realizacja zadania obejmuje zaprojektowanie i zabudowę interfejsu oraz adaptację urządzeń sterowania ruchem kolejowym do współpracy z urządzeniami ERTMS/ETCS oraz dostawę, wybudowanie i wdrożenie systemu GSM-R. Wartość całej umowy to 470 milionów złotych.

 

Koniec lutego br. przyniósł kolejną informację o wygranym, przez konsorcjum Kapsch i Torpol, przetargu na wdrożenie podsystemu radiowego ERTMS/GSM-R na odcinku linii kolejowej E 20 Kunowice - Terespol. Wartość tego zamówienia to kwota 215 milionów złotych.

W ramach projektu, Torpol wybuduje obiekty radiokomunikacyjne, w których zostaną zainstalowane stacje bazowe GSM-R dostarczone przez firmę Kapsch Carrier Com. Obiekty te zostaną połączone siecią światłowodową.

 

Projekt realizowany jest zgodnie z tzw. Narodowym Planem Wdrażania Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ERTMS), współfinansowanym z Funduszy Europejskich.


Czy już wkrótce zamilknie analogowy system kolejowej łączności pracujący na częstotliwości 150MHz? Naszym zdaniem nie nastąpi to prędko. Swoją drogą trzeba przyznać, że GSM-R jest bardzo kosztownym rozwiązaniem i można wyobrazić sobie jaki ogólnokrajowy system cyfrowy dla służb w Polsce można by było wybudować za część tych pieniędzy.

 

Źródło: PKP, rynek-kolejowy.pl, Fot. Europoles