Select language:EnglishPolski

Partnerzy serwisu

MotoTRBO - cyfrowy system łączności radiowej 

Icom Polska-radiokomunikacja profesjonalna

http://hytera.com/

Odwiedź stronę oficjalnego dystrybutora w Polsce - ELEKTRIT

DGT Sp. z o.o.

Excera

Vertex Standard

Partnerstwo z Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Facebook

Współpracujemy z

Wyszukiwarka

Zapytaj naszego eksperta

Potrzebujesz niezawodnej łączności radiowej ale nie wiesz jaki system będzie najbardziej odpowiedni dla Twojej firmy lub organizacji?

Zapytaj naszego eksperta.

Udzielimy Ci porady, doradzimy rozwiązanie które będzie pasować do Twoich wymagań i budżetu.

 

Napisz lub zadzwoń do naszego eksperta:

tel. 602 72 32 62

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Rewolucja w łączności morskiej. Wasko z kontraktem na budowę systemu

 

Oferta firmy Wasko na zaprojektowanie i budowę nowego morskiego systemu łączności w niebezpieczeństwie, zgodnego z wytycznymi Międzynarodowej Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu, została uznana za najkorzystniejszą w przetargu organizowanym przez Urząd Morski w Gdyni. Zadanie zostanie zrealizowane do końca grudnia 2019 r.

 

Aktualny system łączności na morzu od 25 lat obsługuje firma Emitel. Urząd Morski w Gdyni szykuje się jednak do rewolucji w tej dziedzinie: powstanie zupełnie nowy system.

Sar-Morska-Sluzba-Poszukiwania-i-Ratownictwa

Spółka otrzyma za wykonanie zadania ponad 16,7 mln zł brutto. Kryteriami oceny ofert, poza ceną (60 proc.), były również okres obowiązywania gwarancji i rękojmi (20 proc.) oraz funkcjonalność (5 proc.). Podpisanie umowy nastąpiło 8 listopada 2018 w siedzibie Urzędu Morskiego w Gdyni (foto poniżej).

Podpisanie-umowy-GMDSS-PL-Urzad-Morski-Gdynia-Wasko

85 proc. kosztów kwalifikowanych budowy nowego systemu pokryje Unia Europejska – w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Urząd przewiduje, że zwrot z inwestycji nastąpi w ciągu 3–3,5 roku.

 

Emitel, jako aktualny operator systemu,  nie jest zadowolony z takiego obrotu sprawy. Eksperci firmy twierdzą, że nowy system będzie miał gorsze zasięgi radiowe od obecnego. "– Poza tym odporność obecnego systemu na zakłócenia jest znacząco lepsza, ponieważ korzystamy z systemów radiowych Frequentis. To najwyższa światowa półka. Poważne wątpliwości budzi również harmonogram prac nad wdrożeniem nowego systemu: w zakładanym czasie niezmiernie trudno będzie zrealizować ten projekt. W konsekwencji oznacza to ryzyko obniżenia poziomu bezpieczeństwa żeglugi na Bałtyku" – wskazuje Jerzy Godek, członek zarządu firmy Emitel ds. techniki. (czytamy na portalu gazetaprawna.pl)

 

Przedstawiciele Urzędu zapewniają, że zmiana systemu łączności zwiększy bezpieczeństwo żeglugi - m.in. dzięki temu, że dojdzie drugie centrum nadawczo-odbiorcze, a stacje na wybrzeżu będą gęściej rozlokowane. Nowy sprzęt ma też przyspieszyć lokalizację statków wzywających pomocy.

 

Emitel jako jeden z oferentów na budowę nowego systemu odwołał się od wyników przetargu. Krajowa Izba Odwoławcza przyznała rację Urzędowi Morskiemu w Gdyni. Oferta dotychczasowego operatora w przetargu okazała się mniej atrakcyjna cenowo od złożonej przez firmę Wasko, która zapunktowała też za posiadanie certyfikatu ISO 9001.

 

Za budową nowego systemu przemawiają koszty eksploatacji, szacowane na około 2,5 mln zł rocznie. Obecna kwota, jak dowiedzieli się nieoficjalnie dziennikarze Gazety Prawnej, to około 7,8 mln zł rocznie.

 

O systemie GMDSS

Jednym z ważniejszych elementów bezpieczeństwa na morzu jest łączność, a w szczególności radiokomunikacja. W roku 1988 przyjęto poprawki do międzynarodowej konwencji SOLAS (Safety of Life At Sea) ustanawiające Światowy Morski System Łączności w Niebezpieczeństwie i dla Celów Bezpieczeństwa (Global Maritime Distress and Safety System), znany pod akronimem GMDSS. W Polsce system oficjalnie zaczął działać od 1 lutego 1992 roku, a zakończenie jego wdrażania miało miejsce w roku 1999. Głównym założeniem systemu jest pełna automatyzacja procesu nawiązywania łączności, a w szczególności automatyzacja alarmowania w niebezpieczeństwie. Jak podkreśla Urząd Morski - zasadniczym celem budowy Systemu Łączności w Niebezpieczeństwie GMDSS-PL jest stworzenie niezawodnego i nowoczesnego systemu łączności radiotelefonicznej zapewniającego pokrycie obszaru odpowiedzialności Polski za poszukiwanie i ratownictwo na Morzu Bałtyckim.

 

Źródło: umgdy.gov.pl gazetaprawna.pl, Telko.in Fot. sar.gov.pl