Select language:EnglishPolski

Newsletter

Partnerzy serwisu

MotoTRBO - cyfrowy system łączności radiowej 

Icom Polska-radiokomunikacja profesjonalna

http://hytera.com/

Odwiedź stronę oficjalnego dystrybutora w Polsce - ELEKTRIT

Digitex - Zintegrowane Systemy Powiadamiania

DGT Sp. z o.o.

Harris Corporation

Funkwer

Vertex Standard

Partnerstwo z Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Facebook

Współpracujemy z

Wyszukiwarka

Zapytaj naszego eksperta

Potrzebujesz niezawodnej łączności radiowej ale nie wiesz jaki system będzie najbardziej odpowiedni dla Twojej firmy lub organizacji?

Zapytaj naszego eksperta.

Udzielimy Ci porady, doradzimy rozwiązanie które będzie pasować do Twoich wymagań i budżetu.

 

Napisz lub zadzwoń do naszego eksperta:

tel. 602 72 32 62

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Dalsza ekspansja GSM-R w Polsce

 

Na odcinku od Legnicy do Opola postawiono i włączono w system światłowodów 16 wież systemu GSM-R. To sposób łączności oparty o rozwiązania sieci komórkowych dostosowane do potrzeb kolejnictwa. Teraz pracownicy są szkoleni z obsługi systemu na nowoczesnych terminalach, takich samych, jakie będą używać w codziennej pracy. Urządzenia pokazują wszystkie przychodzące rozmowy, pozwalają ustawiać ich kolejność w zależności od priorytetu. Pierwszeństwo zyskują automatycznie połączenia alarmowe. Dyżurni ruchu zostaną wyposażeni w terminale stacjonarne, obsługa pociągów – w mobilne, które będą dodatkowo zabezpieczone do korzystania w terenie.

 

gsm-r-kabina-pociagu-wnetrze-pkp-zegary 

 

Prawidłowe działanie sieci zabezpiecza Centrum Zarządzania Siecią w Warszawie. Rezerwowa centrala zlokalizowana jest w Poznaniu. Poza funkcjami głosowymi GSM-R zapewnia również transmisję danych dla potrzeb Europejskiego Systemu Kierowania Pociągiem ETCS. Jest to drugi nowoczesny systemem wdrażany na polskiej kolei, który odpowiada za zarządzanie ruchem pociągów. Dzięki systemowi, z czujników na torach, informacja o sytuacji na linii oraz dopuszczalnej prędkości będzie przekazywana bezpośrednio na pulpit maszynisty, którego pracę będzie kontrolował system. W przypadku zignorowania komunikatów i ostrzeżeń oraz niedostosowania prędkości, komputer uruchomi procedurę zatrzymania pociągu, eliminując ryzyko wypadku.

 

 

maszt-gsm-r-polkie-koleje-panstwowe

 

 

Cyfrowy system łączności już funkcjonuje w formie pilotażowej na trasie Legnica-Węgliniec-Bielawa Dolna. Podczas prób sprawdzano m.in pokrycie radiowe, poprawność oraz niezawodność sytemu, a także zachowanie lokomotywy podczas hamowania przy dużych prędkościach. - Przeprowadzone testy potwierdzają, że system działa zgodnie z przyjętymi założeniami – tłumaczy Kroc.

 

Poza funkcjami głosowymi GSM-R zapewnia również transmisję danych dla potrzeb ETCS (np. o możliwej maksymalnej prędkości pociągu na danym odcinku). Jest to drugi nowoczesny systemem wdrażany na polskiej kolei, który odpowiada za zarządzanie ruchem pociągów. Dzięki systemowi, z czujników (eurobalis) zamontowanych na torach, informacja o sytuacji na linii oraz dopuszczalnej prędkości, będzie przekazywana bezpośrednio na pulpit maszynisty, a jego praca kontrolowana przez system. W przypadku zignorowania komunikatów i ostrzeżeń oraz niedostosowania prędkości, komputer uruchomi procedurę zatrzymania pociągu, eliminując ryzyko wypadku.

 

GSM-R + ETCS = ERTMS

 

GSM-R wraz z ETCS tworzą ERTMS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym. Trasa Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna, na której zamontowano wszystkie elementy systemu ERTMS poziomu 2, posłużyła jako odcinek pilotażowy.

 

– Podczas prób sprawdziliśmy m.in pokrycie radiowe, poprawność oraz niezawodność sytemu, a także zweryfikowaliśmy zachowanie lokomotywy podczas hamowania przy dużych prędkościach. Przeprowadzone testy potwierdzają, że system działa zgodnie z przyjętymi założeniami. Pod koniec 2016 r. będą odbywać się testy systemu na całym odcinku od Legnicy do Opola. Ich celem będzie sprawdzenie, czy wszystkie zamontowane w ramach projektu urządzenia współpracują z lokomotywą – tłumaczy Marek Kroc.

 

Nowy system łączności wprowadzany jest także na innych liniach, m.in. na linii E65 na odcinku Warszawa – Gdynia, a także na linii E20 pomiędzy Kunowicami a Terespolem.

 

Źródło: plk-sa.pl