PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały ze spółką ATEM Polska umowę na przygotowanie budowy systemu cyfrowej łączności radiowej GSM-R. Umowa obejmuje przygotowanie projektów budowlanych oraz uzyskanie pozwoleń na budowę dla około 1100 wież radiowych wraz zapleczami technicznymi dla najważniejszych linii kolejowych o łącznej długości 7000 km.
Obecnie PKP PLK instalują system GSM-R na trasach o łącznej długości ok. 1400 km m.in. na odcinku Warszawa–Gdynia, Bielawa–Legnica–Opole–Wrocław, Warszawa–Łódź oraz Kunowice–Terespol. Wartość kontraktu wynosi ok. 25 mln zł. Zadanie ma zostać sfinalizowane do końca 2015 roku.
System GSM-R stanowi część składową Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ERTMS). Głównym celem tego systemu jest zapewnienie interoperacyjności transportu kolejowego, czyli możliwości poruszania się pociągów w różnych krajach bez konieczności wymiany lokomotywy czy też obsady maszynistów. GSM-R stanowiący element składowy ERTMS jest odmianą popularnego systemu telefonii komórkowej GSM przeznaczonego dla kolei. Za pomocą tego systemu realizuje się zarówno połączenia głosowe jak i transmituje dane dla systemów sygnalizacji kabinowej jak i automatyzacji prowadzenia pociągu.
Źródło: wnp.pl